Indore / Vishwas

In 2002 startten we het VISHWAS programma in de stad Indore. Dit richt zich op preventie van hiv/aids, biedt sociale en medische zorg voor aidspatiënten en is een zeer groot succes door de integrale aanpak. De programmaleider komt uit de orde van de Sisters of the Holy Spirit.

Aanvankelijk zorgde het programma voor verstrekking van medicatie aan hiv/aidspatiënten. In het kader van de volksgezondheid, heeft de Indiase overheid dit geleidelijk overgenomen. Ons team kende alle mensen in de regio die met hiv leven en zag de problemen die overbleven. Sindsdien biedt het programma sociale en medische zorg voor inmiddels ruim 7.000 mensen die leven met hiv. Tevens richt het zich op preventie bij risicogroepen, zoals homoseksuelen, prostituees, transgenders en truckchauffeurs. Bovendien kon VISHWAS het programma uitbreiden naar de omliggende gebieden.

VISHWAS zorgt voor een integrale aanpak: naast diagnostisering van hiv/aids en tbc en het verstrekken van medicijnen en voedingssupplementen, spelen persoonlijk contact, bewustwordingscampagnes, streetshows, individuele en gezinsbegeleiding, ervaringsgericht leren, steungroepen, ontwikkeling tot zelfredzaamheid en delen van (positieve) levensverhalen een belangrijke rol.

Het programma maakt succesvol gebruik van telefonisch contact sinds mobieltjes gangbaar zijn geworden. Zo houden de maatschappelijk werkers contact met patiënten en benadrukken ze hoe belangrijk goede voeding is, naast het tijdig innemen van medicijnen. Dit vervangt een aantal (tijdsintensieve) spreekuurcontacten of huisbezoeken. In omliggende gemeenschappen, zoals in Khandwa, is sprake van een gelijksoortige ontwikkeling.

In december 2009 selecteerde Cordaid dit programma uit 200 inzendingen en geeft VISHWAS de hiv/aids award als derde beste aids project ter wereld. Na jaren ontkenning van het probleem, ziet de overheid van de staat Madhya Pradesh het inmiddels als een modelproject, ondersteunt het financieel en heeft gevraagd om het VISHWAS programma ook in andere delen van India te starten, onder andere in Rajasthan.

Bijzonder is, dat Operatie Injectie dit programma sponsort sinds 2003 en daarmee het succes mogelijk maakt. Dit team van leerlingen van Gymnasium Bernrode uit Heeswijk-Dinther organiseert elk schooljaar meerdere activiteiten om geld op te halen en voorziet daarmee in onze volledige bijdrage aan VISHWAS. Elke drie jaar bezoeken drie leerlingen samen met ons het project en ervaren de impact.